Horolezci

 

Popis

Hra pozostáva y niekoľkých tajničiek, ktoré hráči súbežne vypĺňajú. Ak hráč uhádne, postupuje jeho horolezec hore, ak neuhádne, zostupuje alebo padá dolu. Víťazí hráč, ktorý prvý dosiahne vrcholu hory. Ak vystúpi na vrchol viac hráčov naraz, rozhoduje o víťazovi výška, ktorú by hráč v poslednom kole dosiahol, ak by hora pokračovala ďalej.

Ovládanie

Hra sa ovláda myšou prostredníctvom oválnych tlačidiel, ktoré sa objavujú len v priebehu ťahu.

V rámci jedného ťah má hráč tieto možnosti:

  • Hádať jednotlivé písmeno z tajničky kliknutím na jedno z bielych tlačidiel zoskupených do pyramídy.
  • Hádať celú tajničku po stlačení modrého tlačítka s dvoma šípkami smerujúcimi nahor musí hráč postupne vyplniť celú tajničku. Pri prvej chybe ťah končí a hráč padá k najvyššej skobe, poprípade až na zem, ak ešte žiadnu skobu nepoužil. Tento ťah je možné uskutočniť najviac raz behom jednej tajničky.
  • Zaistiť sa prostredníctvom skoby stlačením žltého tlačítka so symbolom skoby. Pod úroveň použitej skoby potom už nieje možné spadnúť, ani zostúpiť. Každý hráč má k dispozícii 3 skoby.
  • Vynechať ťah.

Bodovanie

Každé písmeno má určitú bodovú hodnotu, ktorá je daná jeho umiestnením v pyramíde tlačidiel behom ťahu. Písmeno na vrchole pyramídy má hodnotu 8 bodov, písmena v druhom riadku 4 body, písmena v treťom riadku 2 body a písmená v spodnom riadku majú hodnotu 1 bod. Bodová hodnota písmena určuje, o koľko metrov hráč postúpi, ak bude dané písmeno hádať. Bodovanie jednotlivých typov ťahov je nasledujúci:

  • Hadať jednotlivé písmeno z tajničky – ak hráč písmeno uhádne, postupuje o jeho bodovú hodnotu vynásobenú výskytom daného písmena v tajničke (napr. ak má písmeno A hodnotu 2 body a je v tajničke obsiahuté 3 krát, postupuje hráč o 6 metrov hore). Ak hráč písmeno neuhádne, zostupuje vždy o bodovú hodnotu najcennejšieho písmena, tj. o 8 metov.
  • Hádať celú tajničku – pri úspešnom uhádnutí tajničky hráč nezískava body za všetky uhádnuté písmená, ale len za päť písmen, ktoré prinášajú najvyšší bodový zisk (tj. bodová hodnota písmena krát jeho výskyt v tajničke). Pri akejkoľvek chybe hráč padá k najvyššej skobe, alebo na zem, ak nieje zaistený.
  • Zaistiť sa prostredníctvom skoby – hráč zostáva na rovnakej úrovni.
  • Vynechať ťah – hráč zostupuje o hodnotu najcennejšieho písmena, tj. o 8 metov.

Okrem bodov (výšky) sa v ukazateli v pravom hornom rohu sleduje počet ťahov, ktorý hráč na dobytie vrcholu potreboval. Na základe tohoto údaja sa zostavujú rebríčky najlepších.